Storasyster och lillebror?

Idag hittade jag en artikel på aftonbladet som handlade om hur man är som person beroende på om man har syskon eller inte och vilken plats man har i en eventuell syskonskara, om man är äldst, yngst eller mitten-barn.

Enligt artikeln ska jag som storasyster bland annat vara en ledare, dominant, kontrollerande och ha ett självförtroende som är kopplat till prestationer och det stämmer väldigt bra in på hur jag är så jag är en väldigt typisk storasyster vilket jag fått höra mer än en gång.

Det står också att man som storasyster bör skaffa en partner som är lillebror eftersom man i ett förhållande med en storebror kan få problem med "rangordningen". Jag har haft två relativt långa förhållanden (15 respektive 18 månader) och det första var med en storebror och det andra var med en lillebror. Jag och storebrors-exet bråkade en hel del och båda var väldigt envisa, vi hade svårt att ge med oss och erkänna att den andre hade rätt så när vi bråkade så bråkade vi ordentligt. Jag och lillebrors-exet bråkade mycket mindre och mycket av det som egentligen skulle blivit bråk blev aldrig det på grund av att han var totalt ointresserad av att ta en diskussion och hellre gav med sig. Nu går det självklart inte att dra alla på en viss plats i syskonskaran över en kam och jag tror det kan variera väldigt mycket men mina ex var båda två ganska stereotypiska i alla fall.

Jag försöker tänka om jag oftare dras till storebröder, lillebröder, mellan-barn eller enda-barn, en liten parentes är att man räknas som "funktionellt enda-barn" om man har mer än 6 år till närmsta syskon. Jag har nog aldrig varit intresserad av någon som är varken enda-barn eller "funktionellt enda-barn" utan dras ofta till storebröder i första hand och lillebröder eller mellan-barn i andra hand.  Dock tror jag inte riktigt på det där med att jag skulle passa bäst ihop med en väldigt typisk lillebror för jag behöver lite motstånd, annars finns risken att jag blir uttråkad.



Hur som helst så är det väldigt intressant med sånt här och jag skulle kunna skriva hur länge som helst men nu ska jag lägga mig och läsa och sen försöka somna i hyffsad tid! Men förresten, stämmer det som står i artikeln in på er?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0





Alla bilder på bloggen är mina egna om inget annat anges. Du måste alltid fråga om du vill använda någon av bilderna.




Follow stellal